Søvnmangel gir økt risiko for skader og ulykker

Søvnmangel gir økt risiko for skader og ulykker

Lite søvn gjør det ikke bare vanskelig å stå opp om morgenen, men det kan potensielt sett også sette deg og andre i livsfare. Det er nemlig langt større risiko for å havne i en ulykke om du sover for lite, enn om du våkner opp helt uthvilt.

En studie fra NTNU i 2014 fant at personer med søvnproblemer har opptil 250 prosent større risiko for å dø i en ulykke. Dette gjelder både fall-, trafikk- og drukningsulykker.

På kort sikt fungerer vi dårligere uten nok søvn, vi blir tregere i responsen og gjerne mer irritable. 

Det å sove nok, er dermed ikke bare bra for deg, det er også tryggere for de rundt deg.

Det viser seg at mangel på søvn ikke kun er farlig her og nå, det påvirker også helsen din langsiktig. Søvnmangel over lang tid kan gi muskel- og skjelettplager, og andre sykdommer som skyldes betennelsestilstander i kroppen.

Ukonsentrerte sjåfører 
Mange av trafikkulykkene som skjer skyldes at føreren er ukonsentrert, ofte fra for lite søvn eller fikling med mobilen.

Forsikringsbransjen meldte i 2016 om et økende antall ulykker som skjer på grunn av dårlig konsentrasjon og uopplagthet.

35 prosent av oss sover mindre nå enn vi gjorde for fem år siden, og over halvparten av oss har følt oss mindre konsentrert på dagtid grunnet mangel på søvn.

Statens vegvesen melder om at 20 prosent av alle dødsulykker skyldes uoppmerksomhet, mye på grunn av for lite søvn og mobilbruk mens man kjører.

Også mange ulykker på arbeidsplasser skjer på grunn av søvnmangel. I jobber der du skal manøvrere maskiner eller kjøretøy er det særs viktig å være opplagt og konsentrert.

Det er helt tydelig at mangel på søvn påvirker oss negativt i situasjoner der vi trenger god konsentrasjon.

Overdreven bruk av sosiale medier setter oss i fare. 
Det viser seg at det oftest er vår bruk av sosiale medier og tekniske duppeditter som er roten til for lite søvn.

Ikke overraskende så mener en av fire at sosiale medier stjeler nattesøvnen.

Vi har smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner koblet på til alle døgnets tider, og vi bruker sosiale medier som om de ikke skulle eksistere i morgen. Det som da skjer er at mange er våkne mye lenger enn de burde, fordi de ikke merker at kroppen blir trøtt. Sosiale medier gjør at vi i stedet blir stimulerte og interesserte. I tillegg så holder det blå lyset oss våkne.

Bedre søvn kan forebygge mange ulykker 
Dessverre er det også noen det ikke er så enkelt for, men som lider av ulike søvnproblemer som ikke skyldes sosiale medier.

Uansett, så er det mye å hente på at folk sover bedre og er mer uthvilt. Hvis man hadde klart å fjerne alle søvnsymptomer så kunne ti prosent av alle dødsulykker, og ti til tretti prosent av alle dødsulykker i trafikken vært unngått.

Derfor er det viktig å prioritere søvn, og å få behandling for søvnproblemer. Det ligger et stort forebyggingspotensial i god – og nok – søvn.

 

Gode råd for bedre søvn:

  • Legg fra deg mobilen og andre skjermer innen klokken 22
  • Legg deg til samme tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver morgen
  • Sørg for mørke, ro og behagelig temperatur på soverommet
  • Unngå å drikke kaffe, te og cola etter klokken 17
  • Unngå å se på klokka hvis våkner i løpet av natta


Kilder: VG, Dagens Medisin, helsenorge.no