Solariebruk - er det trygt?

Solariebruk - er det trygt?


Nå som vi er inne i en tid med mindre sollys og lavere temperaturer, er det mange som benytter seg av solarier. Dette gir brunfarge og en følelse av velvære for mange, men kan også gi økt risiko for ulike typer hudkreft. Mange har nok også hørt at det er bra for å fylle på D-vitaminlagrene i kroppen. Så hva skal vi tro, er det trygt å ta solarium?



I følge Statens strålevern er det en tydelig sammenheng mellom solariebruk og risikoen for hudkreft. Det er særlig en stor risiko hos de som begynner å bruke solarium i ung alder, og aller verst er solariebruk for de under 35 år. Man ser også at det er en dose-respons-sammenheng mellom antall solariebesøk og risiko for føflekkreft.

En EU-rapport fra 2016 har konkludert med at ultrafiolett stråling fra solarier både initierer og promoter kreftutvikling og kan forårsake føflekkreft og plateepitelkreft i hud. Det finnes ikke noe terskelverdi for UV-stråling eller UV-dose med hensyn til hudkreft og derfor ingen trygg nedre grense for solariebruk.

Når vi soler oss ute i naturen soler vi ikke hele kroppen på en gang, slik vi gjør i et solarium. Derfor er det veldig mye og sterk stråling på kort tid. Det får vi ingen andre steder. Til sammenlikning gir norske solarier omtrent seks ganger mer UVA enn Oslos sommersol og dobbelt så mye UVB. 

Dette sier reglene
Mange tror kanskje at Norge er veldig strenge, men i Brasil og Australia er det totalforbud mot å bruke solarium. Det har også blitt mer vanlig rundt omkring i verden å få 18-årsgrense på å ta solarium, slik som vi har i Norge nå.

Kreftforeningen sier at det er viktig at vi har en slik aldersgrense da vi vet at mange begynner å ta solarium allerede når de er langt under 18 år. Det er spesielt viktig når vi nå vet at bruk av solarium i ung alder øker risikoen for hudkreft.

I Norge er reglene slik at du må være 18 år for å ta solarium. I tillegg skal hvert enkelt solarium ha et system for alderskontroll, som sikrer at kun de over 18 år kan ta sol.

Det er også slik at virksomheten har plikt til å informere kundene om risikofaktorer ved solariebruk. Solkunden må bekrefte at denne informasjon er mottatt og lest før man kan sole seg den første gangen. Deretter må dette gjentas årlig.

Hva med vitamin D?
Mange har nok hørt at det å ta solarium er en bra måte å få fylt opp lagrene med vitamin D i kroppen. Det er delvis sant.

Vi trenger D-vitamin fordi det er nødvendig for oppbygging av skjelettet vårt, og det kan gi oss et mer effektivt forsvar mot krefttyper som tykktarmkreft, prostatakreft og brystkreft. Vitamin D-mangel er en risikofaktor for beinskjørhet og brudd.

Vitamin D dannes i huden når den utsettes for sollys. Men fordi det nettopp er så stor risiko forbundet med det å ta sol, anbefales det at man får i seg vitaminet på andre måter. Da er vitamin D-inntak fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Det er få matvarer som inneholder vitamin D. Fet fisk, tran, vitamintilskudd og spisefett tilsatt vitamin D er de viktigste kildene.

Ikke ta solarium før solferien
Det er overdreven bruk og forbrenning, både når det gjelder vanlig soling og solariebruk som øker risikoen for hudkreft. Noen mennesker tåler sol bedre enn andre. Det er viktig å ta hensyn til egen hudtype og hudfarge når det kommer til soling.

Hvis du allikevel vil driste deg til noen minutter i solariet, har Statens strålevern laget denne listen der de anbefaler at du:

  • Følger anbefalte solingstider og alltid starter med en kort solingstid (ca. 5 minutter)
  • Sjekker at solariet er merket med «UV-type 3»
  • Alltid bruker beskyttelsesbriller
  • Fjerner kosmetikk før du tar sol
  • Alltid følger anbefalt solingstid, eksponeringsintervall (hvor ofte du soler deg) og avstand fra lampen
  • Heller tar kortere solingstid fremfor å bruke solkrem
  • Venter minst 48 timer mellom hver gang du tar sol
  • Ikke soler deg ute og inne på samme dag
  • Beskytter eller dekker til følsomme hudområder, slik som arr, tatoveringer og genitalier
  • Oppsøker lege eller annen medisinsk ekspertise dersom vedvarende hevelser, klumper eller sår oppstår, eller hvis pigmenterte føflekker forandrer seg

 

Dersom du skal på en solferie i løpet av vinteren – så ikke bruk solarium til å gjøre huden klar for ferien. I et solarium blir du først og fremst brun, fordi du utsettes for store mengder UVA-stråler. Når man opplever av huden herdes av solen etter en lang sommer er det på grunn av UVB-stråler. UVB gjør ikke huden brunere, men tykkere. Det er derfor ikke noe vits i å kaste seg inn i et solarium før sydenferien. Bruk heller tiden på noe mer fornuftig – som å kjøpe god solkrem, og å finne skikkelig kule solbriller.


Og bare sånn helt til slutt – Kreftforeningen anbefaler alle å unngå solariebruk.


Kilder: Tidsskriftet.no, Statens Strålevern, Kreftforeningen, Helsedirektoratet