Kom deg trygt frem på el-sykkel

Kom deg trygt frem på el-sykkel

Det er viktig å huske at en el-sykkel og en vanlig sykkel fungerer på to ulike måter, og man bør derfor ta forholdsregler når man setter seg på el-sykkelen. 


El-sykkel er blitt et populært fremkomstmiddel, der førerens muskelkraft sammen med kraften fra en elektrisk hjelpemotor sørger for at sykkelen beveger seg fremover.

Det sies at man aldri glemmer hvordan man sykler, men med el-sykkel kan det være lurt å trene litt før man beveger seg ut i trafikken. En el-sykkel akselerer raskt, og når føreren starter å trå, skyter den fart. Det kan kanskje komme brått på, og resultatet kan være at du havner i en ulykke.


Tenk bremsing, tyngde og fart

Det er enkelte ting det er viktig å huske på når det gjelder overgangen fra vanlig sykkel til el-sykkel: bremsing, tyngde på sykkelen og akselerasjon. En el-sykkel har nemlig en toppfart på ca. 25 km/t på el-motoren og en tyngde på over 20 kilo. Det er fort gjort å havne i en ulykke om du kommer for raskt inn i en sving eller veikryss.

Du bør også øve på å bremse og stoppe sykkelen. El-sykkelen har akkurat de samme bremsene som en vanlig sykkel, men fordi el-sykkelen er tyngre virker bremsene svakere. Det skal derfor mer til for å stoppe den, noe som betyr at du må planlegge bedre og være oppmerksom på trafikken rundt deg.

Huskeliste for nye el-syklister:

  • Det er ikke flaut å øvelseskjøre litt. Øv på parkeringsplassen eller gårdsplassen for å få følelsen med el-sykkelen. Øv særlig på å øke farten, svinge og å stoppe ved å bruke begge bremsene.
  • Pass på farten. El-sykkelen akselerer raskt. Vær varsom så sykkelen ikke ”løper avgårde” med deg, særlig der det er trangt eller folksomt.
  • Beregn god bremselengde. El-sykkelen stopper ikke så raskt som vanlig sykkel. Vær oppmerksom og brems i god tid.
  • Husk at el-sykkelen er tung. Med over 20 kilo veier en el-sykkel fort dobbelt så mye som en vanlig sykkel. Det betyr også at du kan velte lettere.
  • Som alltid: husk hjelm, lykt og refleksvest så du er synlig i trafikken.


Kilde: Trygg Trafikk og Statens Vegvesen